logo/
Lijst weergave
blokkenschema

Film: Vrouwen achter de camera

Film: Vrouwen achter de camera

vrijdag 1 maart t/m zondag 31 maart

In het Drents Archief draait in de maand maart de gratis themafilm ‘Vrouwen achter de camera’. De film brengt een ode aan de talentvolle vrouwelijke amateurfilmers die Noord-Nederland rijk is. Uit de collecties van het Drents Archief, het Fries Film Archief en het Gronings Audiovisueel Archief zijn diverse kunststukjes bijeengebracht in een unieke compilatie. De film ‘Vrouwen achter de camera’ duurt een uur en is de hele maand maart tijdens openingstijden gratis en doorlopend te zien in de Digilounge van het Drents Archief.

Vermoeide huisvrouwen in Drenthe
Mevrouw G.G. Brouwers-Hadders maakte in de jaren 50 een uitgebreide educatieve filmserie over De Berkenhof in Zuidlaren. Dit opvangtehuis was in 1950 aangekocht door de Stichting Opbouw Drenthe en diende als vakantiecentrum voor vermoeide huisvrouwen. Tijdens de vakantieweken kwamen de vrouwen al breiend en dansend tot rust, terwijl ze tegelijk leerden hoe betere huisvrouwen en moeders te worden. Ook de beelden over de noeste arbeid in de veenkoloniën zijn van de hand van Brouwers-Hadders.
De barre winter van 1979, de sneeuwstorm in februari en de daarop volgende wateroverlast, werd in Annen vastgelegd door filmmaakster mevrouw Van der Kloo. In Roswinkel deed Rieka Wilken hetzelfde, naast de films die ze maakte over het boerenleven in die plaats. Amateurfilmer Lammie Heling uit Hooghalen was gefascineerd door de motorsport. Dankzij bevriende coureurs zoals Egbert Streuer en Bernhard Schnieders kon zij eind jaren ’70 een uniek inkijkje geven in de TT van Assen.

Het veranderende straatbeeld in Groningen
De Groningse mevrouw Camphuis-Kockel maakte in de jaren ’30 beelden tijdens de vliegtuigfeesten op het vliegveld in Eelde. Het is een komen en gaan van machines, waarvan enkele een hakenkruis op hun staart hebben staan. Cornelia Sofia Dijk-Weering legde in diezelfde jaren het boerenleven vast in en rond Midwolde, en de camera ging ook mee tijdens uitstapjes van de Nederlandse Bond van Boerinnen en andere Plattelandsvrouwen. En Willy Scholtens-Keizer - lid van de Groninger Smalfilmers - maakte een promotiefilm over de stad Groningen, begin jaren ’60. Hoewel straten en pleinen nog herkenbaar zijn, is er in iets meer dan een halve eeuw tijd toch heel wat veranderd in het straatbeeld.

De oudste kleurenbeelden van Friesland
Het welgestelde Haagse echtpaar Aartje en Coos van Rijswijk bezat vanaf de jaren ’30 een tweede woning op Vlieland. Gewapend met 16mm-filmcamera – destijds uitzonderlijk dure apparatuur voor amateurfilmers - legde de vooruitstrevende en creatieve Aartje het dagelijks leven op het Waddeneiland vast. De beelden zijn extra uniek, omdat het de oudste Friese film is die in kleur is geschoten.
Welmoed van der Meer, lerares handwerk op de Huishoudschool, schoot haar beelden voornamelijk op het vasteland van Friesland, evenals Femmy Landman, in het dagelijks leven verpleegster in het Triotel Ziekenhuis in Leewarden. Filmmaakster Richtje Wassenaar-Boelstra werkte in opdracht van het Friesch Rundvee Stamboek in zowel binnen- als buitenland. Ze legde onder andere een uitzonderlijk bezoek door de Sjah van Perzië aan haar boerderij vast. 
Di t/m do 10-17 uur, vr 10-13 uur. 

Tickets & Info
Film: Vrouwen achter de camera

Drents Archief

Brink 4 9401 HS Assen
Entree gratis